Wednesday, September 03, 2014

Kisah Hari Ini : Dugaan & Lelongan Awam

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera to all readers..

Bulan September masuk hari ke-3.. Hari ini saya diduga sekali lagi.. Sebab itulah tajuk entry ini 'Kisah Hari Ini'.. sila baca dengan nada down dan sedih.. Mood hari ini pun sedih, down dan takde mood..

Al-kisah pagi ni, kereta meragam lagi..

Gambar ikhsan pakcik Google

  Sebenarnya kereta start meragam sejak balik kerja petang semalam.. Elok jer parking, enjin berasap.. My husband pi checked dia bgtau hose air tercabut then it caused high temperature macam demam panas gitu.. Husband tanya : "Tadi masa drive tak tengok temperature ker?" Huh? Ntah tak perasan, saya lebih concern meter minyak dari meter temperature.. Yerlah kes jarang berlaku kan.. Mana nak tahu temperature naik tetiba.. Lagi pun I'm a lady driver okay, pandai drive tapi tak pandai check enjin.. opss! Hakikatnya kannn..
So semalam husband dah pi repair.. okay kata dia, itu cerita semalamlah..

Lain kali drive kereta tengok meter temperature sekali.. Reminder to myself :-(
Pagi ni, masa drive terasa something wrong sekali lagi, check semua okay, hand brake dah turun, tapi kereta batuk-batuk semput.. tekan minyak tak mau laju.. Huhuhu sedih.. Masa tu terus tengok meter temperature (sebab dah kena warning semalam kannn).. Sah penyakit semalam datang balik! Apa lagilah kereta ni.... berdetik dalam hati.. Time tu tak boleh maki hamun nanti kereta merajuk so masih lagi control emosi.. Dalam hati terasa nak menangis, nak meraung pun ada.. Habislah kalau tetiba mati enjin tepi jalan, dah lah area sini kawasan perindustrian, banyak kilang dan banyak jugak bangla dan nepal, adoiii takut.. Dalam hati tak henti-henti berdoa...

Alhamdulillah, sampai jugak parking office..Then terus call my husband, mengadu.. terasa nak lepaskan perasaan.. Hurrmmm tak pasal-pasal dia kena marah sebab semalam tak check betul-betul..
Hahaha cian jadi mangsa keadaan so naughty me..

Petang tadi terus hantar kereta ke bengkel.. tidurlah kereta di bengkel ntah berapa hari.. sedih tau.
So sekarang, bila kereta meragam hati pun tak senang.. sedih semua ada.. perasaan seperti anak sakit, tu lah rasanya..

Inilah dia jantung hatiku, di parking MidValley C26.. Hahahaha

Ada kawan nasihat suruh tukar kereta baru.. Bukan tak mahu, tapi selagi boleh repair dan kos repair within my budget rasanya tak perlu lagi.. Umur saya pun dah hampir penghujung 3 series so kalau boleh tak maulah buat hutang baru.. Lagi pun, saya sayang dengan kereta sekarang sebab beli kereta ni pun hasil titik peluh sendiri.. Itulah alasan tak mahu tukar kereta baru buat masa ini.. Tapi tak tahulah kalau tetiba  fed-up dengan masalah meragam ni saya berubah fikiran..who knows right?

Okay kita tinggalkan cerita kereta bermasalah tu..

Kisah hari ni jugak, tadi pagi ada kes di Mahkamah Seremban.. Seperti biasa sebelum sampai di court room yang dituju, saya akan lalu depan bilik lelongan awam yang sentiasa jadi tumpuan. Mana taknya pembida ramai sangat sampai crowded area court room tu..

Gambar ikhsan Mr. Google

Malangnya kebanyakkan dari mereka agen berbangsa Cina.. Kes Lelongan Awam ni dah jadi common pembida dari kalangan agen atau 'ulat'.. Sebab apa? Mereka banyak cash! Kebanyakkan orang Melayu kita beli rumah lelong untuk tinggal tapi mereka beli rumah lelong untuk business.. Bukan nak highlight isu racist dalam kes ini tapi isu cemburu dengan cara diaorang buat duit..

Can you imagine, dengan harga rumah lelong RM65,000.00 diaorang boleh jual  balik mencecah RM100,000.00 lebih? Sebenarnya diaorang banyak knowledge tentang bida-membida ni plus cash yang banyak compare to our people sendiri yang masih bergantung kepada pinjaman bank.. Selain itu mereka akan pastikan lokasi hartanah tersebut strategic, high demamd dan ada potensi untuk dijual semula.

Maksud knowledge yang saya maksudkan dari segi kes-kes lelongan awam ialah pembida yang berjaya tak perlu bayar hutang tertunggak yang ditinggalkan oleh pemilik premis terdahulu terutama hutang utilities.. Dari pengalaman saya, ramai pembida Melayu akan membida rumah lelong tanpa membaca atau mendapatkan nasihat mereka yang arif terlebih dahulu.. Mereka rasakan harga lelongan rendah dan mampu, mereka terus bida.. Akibatnya setelah mereka berjaya mendapatkan hartanah tersebut, mereka terpaksa menanggung hutang yang ditinggalkan oleh pemilik premis lama terutamanya hutang bil-bil utilities which is not fair to them but they have to bear it..

Kos ini sedikit sebanyak membebankan pembeli sendiri lebih-lebih lagi dengan jumlah wang yang terhad.. Masa tu, mereka nak waive or appeal memang tak boleh, its too late.. bak kata orang nogori - tak dapek den nak nolong.. Bayar tetap bayar sebab dalam Syarat-Syarat Jualan tertera terang dan nyata ayat yang lebih kurang maksud "sebarang kos dan perbelanjaan yang terlibat hendaklah ditanggung oleh Pembeli yang berjaya" or ".... any other cost and expenses incurred in respect of the Property shall be borne solely by the Successful Purchaser".

So saya sarankan sebelum membida sebaik-baiknya baca dan fahamkan Syarat-Syarat Jualan terlebih dahulu terutamanya Syarat-Syarat Jualan yang tertera Klausa 8(g), 15.3 dan 19 atau buat kajian tentang hartanah terlebih dahulu atau dapatkan nasihat dari mereka yang arif berkenaan hal lelong-melelong ni. Setiap hartanah yang dilelong berbeza Syarat-Syarat Jualannya. Jangan hanya berjaya mendapat bidaan tapi akibatnya menanggung hutang lapuk pemilik hartanah terdahulu melainkan anda tidak kisah untuk menanggungnya.. So fikir-fikirkanlah.. 

Hurmmm itu sahaja yang dapat saya kongsikan bersama..
Apa pun hati masih sedih dan 'terasa kehilangan' selagi kereta tak keluar bengkel.. huhuhu

Okay, thank you for reading and have a good day..


1 comment:

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...