Monday, March 02, 2015

Tips Menyusun Jadual Waktu

Assalamualaikum dan Salam sejahtera to all readers.. Pembuka kata standard sebelum memulakan ayat seterusnya..

Terus terang saya katakan sehingga kini masuk bulan ketiga sesi persekolahan 2015, saya masih kekok menguruskan jadual persekolahan anak saya. Banyak perkara perlu dirancang supaya synchronize dengan masa saya di pejabat dan paling penting tak terlupa ambil dia selepas waktu persekolahan! Manalah tahu ralit sangat buat kerja sampai terlupa ambil anak kat sekolah! Tak ker kes naya  dibuatnya..

Itu belum lagi rutin harian susun buku sekolah, check homework, tunggu dia buat homework etc. etc. dan macam-macam lagi.. Itu baru urus anak sorang, tak dapat difikirkan macam mana ibu-ibu yang menguruskan anak ramai..

So bagi memudahkan urusan, apa sahaja tips saya akan cuba praktikkan. Salah satu contoh, kawan FB ada tagged cara mudah menyusun buku mengikut jadual sekolah anak. Maklumlah anak saya baru Tahun 1 so masih belum biasa menyusun buku sekolah sendiri. 

Cara ini amat practical dan boleh dipraktikkan :


Saya beli stickers dari bookshop then mula apply pada buku dan jadual sekolah mengikut 1 warna bagi setiap 1 subject seperti berikut:



Selesai! 
Fuhhhh lega! Kurang satu kerja bila anak boleh kemas buku sendiri. Kalau tidak sebelum ni kerja menyusun buku sekolah menjadi salah satu rutin harian saya.

Itu sahaja yang dapat dikongsi bersama.
Thank you for reading.

Bye.. :-)


4 comments:

  1. Ayu pun guna tips mcm ni utk latih anak dara Ayu susun jadual....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baru tau Mummy Ayu..
      Baru start praktis.. ;-)

      Delete

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...