Tuesday, October 06, 2015

Jatuh cinta..

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua.. Apa khabar hari ini? Didoakan semoga rakan-rakan blogger sihat dan dirahmatiNya selalu.. 

Tajuk entry kali ini Jatuh Cinta.. Opss maaf yer ayat tak habis tu.. Bukan jatuh cinta semula, bukan jatuh cinta dengan sesiapa tapi jatuh cinta dengan planners, stickers, postcards, craft, stationeries supply dan berkaitan dengannya.. So kali ni saya ingin berkongsi tentang hobi saya yang sangat obsessed dengan planners.. Mohon jangan bosan.. 

Untuk pengetahuan once kita falling in love with planners dalam masa yang sama kita akan 'gila' dengan planners supplies seperti stickers, jelly pens, washi tapes dan segala macam stationeries yang berkaitan.. Entry sebelum ni saya ada bagitahu, saya ni pantang masuk ke bookstore pasti ada barang yang akan dibeli.. 

Jom saya tunjuk satu persatu.. Selain dari planner jenis Filofax, planners di bawah ni dipanggil midori or dori.. Planner jenis ni berasal dari Jepun dibuat dari leather tapi kini pembuatannya telah dipelbagaikan kepada materials fabric dan foam. Jika dibuat dari fabric kita akan panggil fabricdori manakala dari foam akan disebut foamdori.


Isi midori ni kita panggil insert iaitu buku seperti di bawah.


Dori merah bawah ni saya buat sendiri dari material foam.. So nama dia foamdori. Saya buat sendiri sebab kebanyakkan midori hanya boleh memuatkan 2 inserts sahaja. Saya suka isi lebih dari 2 inserts so puas hati buat sendiri. Boleh create berapa banyak inserts nak letak dalam tu..


Antara inserts yang ada dalam foamdori saya..


Maka ia akan menjadi gemuk begini :


Camne tak gemuk, sekali masuk 6 buku.. 
Macam-macam boleh tulis al-maklum ada journal, financial planners, daily expenses dan apa sahaja nota on the go..


Habis sudah cerita tentang foamdori, sekarang kita pi pula citer tentang stickers, stationeries etc yang berfungsi sebagai penyeri planners..

Ini bag stickers dan pen-pen saya. Semua sumbat sini..


Senang di bawa ke mana-mana, ke ruang tamu kalau bosan duduk setempat.. hehehe


Ini pula casing untuk sticky notes, paperclips dan labels untuk budget planner.



Bahagian depan agak comot sikit.. 


Bawah ni bahagian belakang.


Tak lupa washi tapes.. Saya hanya mampu mengumpul lebih kurang 40 jenis design washi tapes setakat ini..


Ni my washi tapes collection page 1 and 2 untuk designs washi tapes yang ada. 



Selain tu bekas mentos ni pula saya simpan barang-barang kecil seperti paperclips, staples, binders etc. Sayang dibuang boleh recycle kann.. Biasalah pompuan semua barang sayang..


Label dan susun..


Hasrat di hati teringin craft corner camni, tapi ruang rumah pula tak mengizinkan, tak cukup luas. Lagi pun rumah sewa, buat beriya bukan rumah sendiri feel dia lain.. huhuhu


Jadi terimalah hakikat bahawa craft corner ku seperti di bawah ini.. Tumpang sudut ruang makan.. Syukurlah dengan apa yang ada..


Okay itu sahaja yang ingin dikongsi bersama.. Terima kasih sudi baca..
Take care semua..
Wasalam.. ^_~




32 comments:

  1. Ohhh, kiranya LZ ni planner addicts la ye.
    By the way, suka sangat idea guna semula bekas mentos tu :)

    ReplyDelete
  2. jatuh cinta takpa, jangan jatuh tangga, sakit...

    ReplyDelete
  3. Cantiknyaaaa.. Rajin betul hias comel2 ni... Terbaek lahhh

    ReplyDelete
  4. camne nak buat planner yang banyak insert tu? cantik lah.. saya pun addict giler ngan planner... de tak tutorial buat planner sendiri? ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaaAllah bebila saya buat entry tutorial midori ni atas permintaan skuterlady.. ;-)

      Delete
  5. WAHHH Sis LZ (Muka Kagum)... sungguh terancang dan teratur termasuk planner''s accessories.... one Question.... Cam ner Sis LZ mengelakkan semua Accessorries tu dari di kidnap oleh anak2 yek??? susahlah kita nak maintain sebab selalu jadi barang mainan anak2.'(masih lagi kagum tengok gambar2 tu)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya takde masalah Cahaya, anak teruna saya ada journal sendiri so dia tak kacau barang saya..

      Terima kasih atas pujian Cahaya.. :-)

      Delete
  6. Kemas dan teratur,sungguh teliti mengaturnya...kagum betul kakak tengok.

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Thanks Perdu Cinta, tentang blog template nanti sis buat tutorial utk PC.. ;-)

      Delete
  8. Semua pink...dah macam kembar jm
    :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tetiba minat warna merah dan pink iryanty.. hihihi ;-)

      Delete
  9. wahhh... kalau begini cantik saya pun jatuh cinta sis.. cantik2 semua planner tu...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks atieyusof, satu hari nanti saya bercadang utk buat segmen dan beri hadiah foamdori ni kepada pemenang andai ada yang berminat. :-)

      Delete
  10. kat mana nk bli insert tu..sy tgh mencari

    ReplyDelete
  11. Aduhai sungguh cantik & kemas.. kreatif..suka tengok..

    Salam perkenalan jg ya dr saly. Tq singgah blog saly

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama saly..
      Terima kasih sebab kunjungan balas.. :-)

      Delete
  12. cantikkkkk!Cute gila....kak LZ mmg kreatif!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, aiman mania pun boleh buat create camtu juga.. :-)

      Delete
  13. wAHHH, Uniknya, rajinnyye wanita inii, hahahaha~

    teringin, tp ruang rumah saya lagiii lahhh, dan saya bukan lah selalu berpikiran kreatif, kecuali bila disuruhh, ahahah~ dan bila nakk buat jer, sobsss! dan bila rajinn sbnrnyee, hehehe~


    psst, jomlahhh join sekaki dgn nona dalam GA nih :-

    http://nonasani.blogspot.com/2015/10/fuyooo-ggiveaway-by-mama-darwiish.html

    ReplyDelete
  14. saya pun tengah berjinak2 ngan planner tapi more to journal. seronok tengok aksesori planner awak semua tersusun elok jerk. sy tgah cari drawer comel cam awk punye tu sbnrnya blm jumpe lagi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Siti Asiah..
      Suka sangat jumpa gang ada minat sama.. Drawer tu ada jual kat Popular Book ada Sale skrg :-)

      Delete
  15. kemas dan chantek., hebattz kipidap., wak join postcard je larr ., harhar2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Wak.. Hahaha baru terbaca komen ni.

      Delete
  16. nanti buatlah tutorial buat fabric midori tu..teringin nak buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sure Nazifa, jangan lupa ikuti post sis seterusnya..
      Thanks..

      Delete

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...