Monday, May 30, 2016

Bullet Journal Ideas

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera diucapkan kepada pembaca blog saya.. Happy Monday everyone!

Hari ni saya dengan berbesar hati ingin berkongsi mengenai bullet journal ideas. Bagi rakan-rakan pembaca yang suka journaling tentu tahu bullet journal. Bagi yang tak tahu, bullet journal ialah journal atau buku yang mencatatkan segala aktiviti harian kita..


Dalam journal kita akan gunakan "Bullet Journal Key" iaitu simbol sebagai kunci catatan kita. Simbol ringkas dan mudah difahami seperti di bawah ini:


Berikut contoh halaman (page) untuk monthly journal. Kita tak perlu guna buku khas untuk start journaling, hanya buku biasa sudah memadai. Apa yang penting creativity untuk nampak journal kita menarik dan mudah difahami. 
Seterusnya, contoh page task / aktiviti harian (daily task / activity). Satu mukasurat tetapi memuatkan segala aktivit pada tarikh tertentu.
Di bawah ni juga contoh lain untuk mukasurat daily activity. Menarik, semua info boleh kita muatkan dalam satu mukasurat.

Berikut contoh page untuk tracking expenses. Kita catatkan segala perbelanjaan, wang keluar masuk seperti contoh di bawah:
Ini pula contoh loan repayment. Kita boleh track bayaran balik pinjaman bank or pinjaman PTPTN. Warnakan petak-petak apabila bayaran telah dibuat, jadi dari situ kita boleh monitor baki pinjaman dengan mudah.

Gambar di bawah ini pula cara menggunakan bullet journal keys mengikut aktiviti. 

Seterusnya, mukasurat untuk merekodkan "Meal Plan". Pages ni sesuai untuk ibu-ibu yang sibuk dan ingin merancang menu untuk keluarga selama seminggu. So boleh guna template berikut:
Di bawah ini contoh mukasurat weekly pages. Segala aktiviti untuk seminggu dicatatkan di sini.


Last but not least memperkenalkan my bullet journal for this week.  Baru start déco separuh tapi tak sabar share dengan you all.. 

Lebih teruja bila birthday my dad minggu ni, so excited!.. ^_~ 

Okay, itu sahaja perkongsian saya kali ini. Sekian, thanks for reading.
Wsalam... 

* sumber dari Pinterest 


2 comments:

  1. Detailsnya kak LZ. Siqah tak reti buat begini. Semua letak kat phone je. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depend pd org Siqah.. Semua ni sebab akak minat.. Akak risau bila letak phone nnti corrupted. Hilang semua, alamat menangis tak berlagu.. hihihi ;-)

      Delete

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...