Thursday, December 03, 2015

Suratan atau kebetulan?

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua.. Hari ni pagi lagi dapat surprise.. Bukan surprise hadiah or a bouquet of flowers.. Surprise tak best I tell you.

Sejurus selepas breakfast, my colleague from technical department datang at my workstation. "Ada orang nak follow up Non-Disclosure Agreement". I was like "Huh?".. Tak tahu hujung pangkal tetiba terus follow-up. Lagi satu apa pulak NDA follow up dengan den. Itu kerja boss den. "Boss you takde.. Alaaa dia pun ex-boss you dulu?" kata dia.. What????!!!


#throwback - satu masa dulu dia boss saya. 5 tahun saya bekerja di situ.. Bila dia joined that company, performance saya dropped kerana sikap dia favouritsm. Confuse saya. Bagaimana ex-colleague yang baru join tak sampai setahun ditambah dengan masalah disiplin boleh dapat excellent.

Oh baru saya faham, saya bersaing dengan ex-colleague, bekas stewardess Etihad Airways and on top of that anak saudara somebody bergelar Tan Sri berstatus VVIP. Itu yang dia pandang. Too bad walaupun knowledge you tinggi dalam skop kerja you, jumpa boss macam ni memang dia tak hargai. So saya surrender.. Office politic is a fact of life. Saya resigned and alhamdulillah dapat kerja di tempat sekarang.

Hari ni saya jumpa dia sebab majikan saya ada pilot project dengan syarikat dia bekerja. Dia pun dah resigned tempat kerja lama. What a small world!


Take a break. 
Selit sikit maksud coincidence ni :


Bayangkan situasi saya ketika itu.. Otak saya set "be professional.." Terasa awkward ketika itu.. Dalam hati tak sabar-sabar nak tamatkan conversation tadi. At last berjaya kawal emosi.. 

Saya memang tak peduli dah pun cerita hampir 8 tahun lalu, tapi bohong kalau saya kata tak ingat peristiwa itu. Orang aniaya kita kann mana boleh lupa.. So bertabahlah bila kena deal dengan dia semula. Bezanya urusan sekarang dia client majikan saya, no longer my boss.

Itulah cerita "Suratan atau kebetulan"..
Thanks for reading..
Have a wonderful day everyone..
Tata


10 comments:

  1. Fuh luka lama berdarah semula ni. Kalau akak pun memang akan ingat sampai bila-bila walaupun dalam hati dah maafkan tapi ingat tetap ingat sampai bila-bila. Sakit hati kan bila teringat. Tapi yang kadang geram tu orang yang aniaya kita tu bila jumpa semula dia konon dah kenal baik dengan kita tapi perbuatan dia tu dulu huh dia tak ingat lah pulak........Sabar sabar sabar heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul2 terluka kak sebab melibatkan periuk nasi kita kann sampai bersusah-payah cari kerja lain.. Tapi alhamdulillah dengan hikmah di sebaliknya.. Now, lembut gigi dari lidah sebab nak dapat business.. Hurmmm

      Delete
  2. susah gak dpt bos mcm tu..sy pun pernah tak puas hati dgn bos dulu..kpi mmg teruklah..mmg tak leh nak respect dia sbb cara dia...huhu..nasib baik dia dah kena terminate..tp kesian kat 2 org colleague sy yg dah berhenti dulu sbb x thn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kita start ada masalah dengan boss, maksudnya memang susah..
      Macam mana perfect pun kerja kita pasti tak kena di matanya..
      Dalam kes Yana Libra, ternyata boss tu ada masalah sampai kena terminate..
      Cian pula kpd mangsa keadaan kann Yana..

      Delete
  3. Replies
    1. Luka lama berdarah kembali Bunda_Nora + sakit hati..huhuhu :'(

      Delete
  4. Replies
    1. Memang susah nak dilupakan.. Terkesan dalam hati.. :'(

      Delete
  5. As-salam LZ,

    Itulah yang dinamakan takdir dalam kehidupan.. Kadang-kadang orang yang kita rasa tak mahu jumpa, dengan dialah kita boleh berjumpa kembali.. memang dunia ni cukup kecil sebenarnya.. sebab tu dapat jumpa kan he..he.. Office politic.. kat mana2 pun ada.. tabah dengan tak tabah aje nak menghadapinya.. kalau yang jadi favourite tu untunglah.. kalau yang tak jadi favourite tu mmg boleh makan hati.. have a nice day!

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam Hanis Azla,

      Memang tepat sekali apa Hanis kata.. Lagi satu office politic tu kotor kannn, tak suka..

      By the way, same goes to you -> have a nice day! :-)

      Delete

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...