Sunday, January 29, 2017

Mencari Perfume Idaman

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera to all my lovely readers..
 Didoakan semoga anda sekalian beroleh kesejahteraan dan dirahmatiNya selalu.. dan tidak lupa juga dipermudahkan segala urusan.. Lately cuaca di Seremban best, mendung dan adakala hujan renyai-renyai, alhamdulillah.. Ditambah pula cuti hujung minggu yang panjang sempena sambutan Tahun Baharu Cina, memang best..Di samping bersyukur dengan rahmatNya, tak lupa juga kepada mangsa banjir.. Sama-sama kita berdoa semoga mereka segera kembali ke rumah masing-masing dan menjalani aktiviti harian seperti biasa..

Okay, kali ni saya nak cerita tentang perfume kegemaran.. Pasti ada antara pembaca blog ini sukakan wangian dan paling parah addicted macam saya..

 

Al-kisah, baru-baru ini konon cuba beralih citarasa wangian, tak mahu lagi setia dengan Issey Miyake dan Bvlgari Rose Essentielle.. Untuk pengetahuan, sudah bertahun-tahun saya guna 2 jenis perfume ini..



 



 Bila hati sudah setia, memang susah cari pengganti.. Masa buat pilihan mula rambang mata tak tahu pilih mana satu.. Mana tidak, sekarang banyak sangat bauan di pasaran. Boleh pening bila bau tester satu persatu..

Hasrat hati pada mulanya ingin membeli Signorina Salvatore Ferragamo 100ml memandangkan stok miniature perfume ini sudah habis digunakan dan baunya juga serasi dengan saya..

 

Dalam sibuk mencari Signorina terasa bau DKNY Be Delicious lalu lalang di hidung.. Okay jugak haruman DKNY detik hati ini.. Hurrrmmmm Signorina atau DKNY?  



Sedang membuat pilihan antara 2 wangian, tetiba terfikir Dior Hypnotic Poison yang sudah kehabisan stock.. Haruskah daku membeli yang baharu? Bau Hypnotic Posion memang memukau.. best sangat! Sesiapa suka bauan sweet dan powdery pasti sukakan haruman ini..

 

Manakah satu pilihan kalbu? Hati masih berbelah bahagi..
Puas fikir, akhirnya pilihan saya bukan Signorina Salvatore Ferragamo, bukan juga DKNY Be Delicious mahu pun membeli Hypnotic Poison yang baharu... Saya beralih arah ke Poison Girl yang langsung takde dalam senarai.. Tetiba terfikir untuk mencuba Poison girl kerana semua jenis Dior Poison pernah menjadi koleksi saya kecuali Pure Poison.

 

Nak jadi gegirl sangat kannn... Hahhhh memang tak sesuai.. Pastinya haruman ini bukan citarasa saya..  Jom kita check apa notes dalam Poison girl : balsamic, vanilla, sweet, almond dan powdery..

 

Masih belum menandingi wangian Issey Miyake, Bvlgari Rose Essentielle atau Hypnotic Poison.. Samalah juga dengan Viva La Juicy kategori wangian kurang menarik citarasa saya..


 

Bila tak puas hati, fikiran masih tak tentu arah.. Masih memburu wangian yang diingini sampai berjaya.. Akhirnya tanpa sengaja saya berjaya menemui haruman yang diimpikan, ternyata Cristal Royal menepati citarasa..

Jom kita check apa pula notes dalam wangian Cristal Royal hingga berjaya menambat hatiku : floral, woody, white floral, fruity, powdery and musky..


Yesss memang best!!! 
So welcome to my collection wahai Cristal Royal.. Untuk mengetahui background Cristal Royal Perfume boleh click di sini.

 

Berdasarkan jenis wangian kegemaran saya dapat dirumuskan bahawa ciri-ciri notes terdiri dari floral, aquatic, ozonic, woody, rose dan fruity. No wonder saya suka sangat jenis perfumes di bawah ini :

Issey Miyake : floral, aquatic, ozonic, white floral, woody
Bvlgari Rose Essentielle : rose, powdery, floral, woody, fruity
Hypnotic Poison Dior : vanilla, sweet, almond, nutty, fruity, powdery
DKNY Be Delicious : fruity, green, aquatic, ozonic, fresh
Signorina Salvatore Ferragamo : sweet, soft spicy, rose, fresh, fruity 

 

Ternyata saya kurang minat dengan  haruman citrus, caramel dan balsamic..
Begitulah kisah ya..

Oh ya alang-alang cerita tentang perfume saya nak tanya : Masih ingatkah perfume pertama yang anda gunakan? Saya mula berjinak-jinak dengan perfume waktu belajar di Kolej. Perfume pertama saya jenis James Paul Gaultier Fragile, ini rupa dia :

Fragile by James Paul Gaultier Perfume 
Photo credit to Google

Beli perfume ni sebab botol cantik, bukan sebab bau dia best.. Hahahaha kelakar bila diingat semula, zaman remaja katakan.. 

Begitulah cerita bagaimana susah dan cerewetnya saya ketika memilih haruman kegemaran semata-mata memenuhi citarasa sendiri.. Bagaimana pula anda? Apa haruman kegemaran dan adakah anda setia dengan haruman yang sama?
  
Okay, jangan lupa kongsi cerita tau..
Terima kasih sudi singgah, wasalam..

All perfume photos with infos credit to Fragrantica
 


18 comments:

  1. Saya ada kedai perfume online. Jemput lah lalu lalang. Kot ada yg berkenan .. Nanti you cuba bau Versace Bright Crysta lAbsolu. Ramai puji bau perfume ni bila saya pakai. Tapi mungkin citarasa bau kita lain-lain. Hehe.. Salvatore tu yg wangi cuma SF EDP je kan .. utk EDT dengan Eleganza bau dia lain sikit. Tak sedap sangat.

    Good day and happy holiday.. =)

    http://www.thefragante.shoppy.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh I see, sure Zhi.. Thanks for sharing :-)

      Delete
  2. WAH BANYAK PILIHAN TU JGN RAMBANG MATA PILIH YG SERASI WANGINYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe tu lah Kak Paridah memang rambang mata, alhamdulillah akhirnya dapat juga yg serasi.. :-)

      Delete
  3. wah.. mcm2 ada ni.. busyra susah jgk nak cri perfume kesukaan. tp bila dh jumpa tu. rsa nak letak ja spanjang masa. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita, ni sebulan mesti asyik sembur Cristal Royal sampai jemu baru stop baru bergilir semula dgn perfume lain, hehehe :-)

      Delete
  4. Wahhh... rambang mata dibuatnya. Btw, saya jarang beli yang mahal. hehe. biasa beli enchaunter, playboy je. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's okay nadhie, lain orang lain citarasanya kannn.. Beli apa yang kita suka.. ;-)

      Delete
  5. saya dulu masa student suka sangat perfume. dah anak 3 ni perfume yang hantaran tunang pun dok ada lagi. berhabuk. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer lah Ainniah, bila ada anak tumpuan lebih kepada keperluan anak kannn.. :-)

      Delete
  6. Mek suka yg citrix :) tu sebab epal hijau tu tetap menjadi pujaan hati ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apple hijau bau dia fresh Mek..
      Best jugak.. :-)

      Delete
  7. Zaman belajar dulu suka bauan Body Shop LZ. Bau buah....lepas tu beli perfume yg mahal sikit. Tapi saya suka perfume Dior limited edition....bau sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak Nom, Body Shop saya kurang suka sbb bau manis.. Bau Dior memang sentiasa best tak kira jenis apa lebih2 lagi Hypnotic Poison edp limited edition.. memang memukau. ;-)

      Delete
  8. sy susah nk setia dgn satu perfume. cuma laa ni sy suka dgn perfume che ta. selamat dah 2 botol. kalau yg branded ni, selalu tukar2. dulu escada. pastu dkny. bebaru ni org hadiah kan anna sui. tp plg penting sy wangi sentiasa hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perfume celebrity not bad jugak anies.. Saya pun pernah pakai perfume Che Ta, best dan strong bau dia, hehehehe

      Delete
  9. Byk gak koleksi perfume tu.. Cam lya..mmg xde.. Sbb mmg alah myk wangi.. Ada beli y biasa2 n softt sgt baunya..pakai pom klo ada event or keadaan tertentu.. Biasa wangian softener baju je la melekat..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh allergy dgn minyak wangi.. it's okay dear, perfume dari fabric softener skrg pun mcm2 wangian.. as long as x bau masyamm kann.. hehehe

      Delete

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...