Wednesday, February 05, 2014

Tips berjimat : Berbudi kepada tanah ^_^

Lama tak update blog ni, really busy with the daily routine and since my son is already in school, I felt very fast time goes by.. pejam celik dah seminggu berlalu, sebulan and so on... Sekarang ni dalam fasa sedang membiasakan diri dengan kedaan ini.. okay lets straight to the actual story..
Kali ni nak update story tentang bercucuk tanam..
 
Sebenarnya, antara new resolution for year 2014, saya ingin dan akan merajinkan diri untuk bercucuk tanam.. Tak kiralah apa jenis tanaman tapi focus utama menanam tanaman yang boleh dimasak dan dimakan seperti pokok cili, pokok kari, pokok serai dan seumpamanya..

Kata orang sambil menyelam minum air.. Sambil merealisasikan azam dan hobi boleh memberi faedah kepada diri sendiri, lebih-lebih lagi zaman harga barang naik ni.. sekurang-kurangnya lepas duit belanja beli daun kari, serai, kunyit etc. which can be avoided dan berjimat in this way..

Jika difikirkan motif untuk berjimat, silap haribulan kalau boleh, pokok padi pun saya nak tanam.. 
huhuhuhu so desperate dek kerana faktor ekonomi..

Setakat ni, tanaman yang telah berjaya ditanam dan tumbuh subur hasil tangan sendiri ialah pokok cili, pokok serai, pokok kari, pokok pandan dan pokok  limau purut.. Satu kebanggaan dan semangat untuk terus bercucuk tanam.. yeay.. Kiranya ramuan sampingan untuk masak tom yam lepaslah, tak perlu beli segala macam daun yang diperlukan.. hihihihi

Tak guna cerita banyak, saya nak tunjuk hasil tanaman yang berjaya ditanam.. 
Jom layan gambar :-

v
v
v
v
v


Dari atas, pokok cili kampung, cili vietnam, pokok pandan, pokok lidah buaya.. 
Pokok serai dan kari ada di belakang rumah so x dapat ambil gambar..
Bagi mencapai matlamat untuk berjimat, just guna recycle flower pots, that's why look so comot.. 

Lagi satu, harap maaf pokok limau purut tak ada dalam gambar kerana sedang sakit.. Sakit diserang ulat daun dan belalang yang kebuluran.. Habis dikerjakan sepasu, satu daun pun langsung tak tinggal.. yang tinggal cuma duri dan batang.. Kejam sungguh!! So tunggu bila sihat pokok tu nanti saya ambil gambar untuk dikongsi bersama...

Pokok lain yang sedang disemai ialah pokok kunyit dan pokok halia.. Harap-harap berjaya and this is just the beginning.. Lepas ni bercadang cari pokok bunga yang sentiasa blooming tak kira musim dan spesis tanaman berbunga lain yang tahan lasak.. meaning tak perlu sentiasa dibelai, dibaja dan dibelek setiap hari.. 
Motif utama menanam pokok bunga? The answer is supaya rumah nampak ceria.. ahaks!

Okay that's all for now.. 
Thank you for reading & have a nice day!


0 comments:

Post a Comment

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...