Wednesday, August 03, 2016

Mengapa perlu berubah sikap?

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog saya.. Semoga kalian diperoleh kesejahteraan dan dipemudahkan segala urusan..

Lately saya terasa ada perubahan dengan kawan baik saya so called my best friend forever (bff) dan sepupu sendiri apabila mereka mula menceburkan diri dalam satu perniagaan ni.


Saya bukan prejudice kepada mereka. Tak kisahlah perniagaan apa mereka ceburi, saya tumpang gembira. Apa yang menjadi masalah for example, kes kawan baik saya yang membuatkan saya terkilan ialah tentang perubahan sikap mereka. 

Untuk pengetahuan, saya dan bff tu lama tak jumpa lebih kurang 8 tahun namun kami kerap berhubung. Satu hari dia beriya-iya nak jumpa. Jadi saya pun meluangkan masa bersama. Dalam fikiran saya tentu banyak cerita kami akan kongsi bersama, maklumlah 8 tahun tak jumpa kannn.. 

Bila jumpa, rupanya dia sibuk bercerita tentang perniagaan MLM yang baru diceburinya. Dia sibuk memperkenal dan promote barang-barang jualannya tanpa bertanyakan khabar berita atau bertukar-tukar cerita.

Apa yang sedih bila dia men'condemn' kerjaya saya.  Katanya, "ko tahu, doktor dan lawyer pun ada resign dan buat business ni. Sekarang kaya diaorang. Tak perlu susah-susah makan gaji." Dalam hati saya, sabar jer laa mengenangkan persahabatan kami yang sudah lama terjalin. Dalam hati, sedih!



Itu kes my bff.. Lain pula kes cousin saya. Dia pun saya jumpa setahun sekali bila ziarah Hari Raya Aidilfitri. Raya tahun ni kami jumpa. Seperti kebiasaan, bila berjumpa kami akan bergelak ketawa apabila bercerita zaman kanak-kanak dan apa saja topic perbualan pasti ada gurau senda. Pendek kata, meriah bila berjumpa.

Tapi lain pula tahun ini. Bila berjumpa dia terus memperkenal dan promote barang-barang jualannya. Bila ditanya tentang khabar berita, jawapan dia tetap akan menjurus kepada product yang dijual. 

Contoh : Apa khabar sekarang? (memandangkan dia baru kehilangan ibu pada bulan Mei lalu.) Jawapanya : Alhamdulillah sejak aku makan / guna produk ni aku semakin ceria dan lebih confident. Memang bagus kalau kita amalkan.

I was like huh? Apa yang berlaku? Kenapa jawapan camtu? Kemudian takde cerita lain melainkan promote products tanpa henti.. Apa ni? Terus saya terasa asing.. Ini bukan sepupu aku, detik hati saya.

Jadi dikesempatan ini saya nak tanya, ada tak sesiapa dari kalangan pembaca pernah join Multi Level Marketing (MLM)? Saya nak tahu apa yang diajar dalam program ini sehingga mereka berdua ni terus berubah sikap. Maaflah, post kali ini bukan menghentam MLM tapi musykil tetang perubahan sikap orang yang menyertai perniagaan ini.

Mengapa perlu berubah sikap? 
So sad terasa seperti kehilangan orang tersayang... 
Sekian luahan hati saya, terima kasih.
Wasalam.

4 comments:

  1. Mmmm.... 8 tahun berkawn then lama tak berjumpa. bila berjumpa, asyik cakap pasal jualan product. Kalo saya disituasi awak, saya pun rasa jangkal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Rockysweety berubah 360°.. Rasa janggal sangat. Macam first time jumpa & baru kenal. Mengenangkan ikatan persahabatan saya layan jugak..

      Delete
  2. Hmmm akak.. Same happened to me. Ingatkan nak jumpa sebab nak bertegur sapa berbual sebab dah lama tak jumpa. Tapi rupanya nak promote barang. Huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmmm kecewa kan dear..
      At least selit2 promote bukan sepanjang sesi perjumpaan promote barang kan.. Rasa awkward pulak..

      Delete

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...