Saturday, August 16, 2014

Pen-pals, postcards and I - Part 1

Post kali ni saya nak citer tentang hobby lama sejak di bangku sekolah rendah, hobby yang yang dah lama ditinggalkan. Kali ni saya start balik hobby ni. Kononnya untuk mengimbau zaman sekolah dulu-dulu, cewah..

Hobby yang saya maksudkan ialah mengumpul stamps dan menulis surat kepada pen-pal. Yer lah kalau dah hobby mengumpul stamps, kenalah rajin menulis surat. Kalau idak mana nak dapat stamps tu, yer tak? Setem beli rasa tak mencabar langsung..hehehehe

So cerita sikit kenangan dulu-dulu..
Seingat saya masa tu umur saya 12 tahun iaitu darjah 6. Pendorong utama hobby saya ni Cikgu Azizah Binti Omar iaitu guru Bahasa Inggeris saya and my dad sendiri yang rajin supplied setem terpakai kepada saya. Setem joint-venture agreement dia habis saya kopek tanpa pengetahuannya. Adoiii!!! Masa tu manalah  tahu apa fungsi setem yang ditepek pada agreement. Ampun, nasib baik anak perempuan kesayangan, so terlepas dari amukan.. hahahaha (amukan, bunyi macam dahsyat sangat..) ^_~

Pada masa tu, motif utama mencari pen-pal untuk berkenal-kenalan dan memahami adat resam mereka. Beside that the main intention were to improve my English vocabulary and English writing as well. Al-maklum budak baru belajar..

Then, hobby ni terhenti bila saya sambung belajar di kolej.. Masa tu pelajaran sangat mencabar dengan masa yang amat terhad. So kena focus betul-betul kepada pelajaran, tak mahu menghampakan orang tua lebih-lebih lagi kos belajar ditanggung sepenuhnya oleh my dad.. So kena make sure no repeat paper!

  Begitulah cerita mengimbau kenangan lalu.. Malangnya I already lost contact with Cikgu Azizah. Mana ntah cikgu sekarang. Muka cikgu iras Deanna Yusoff, tak silap saya beliau ada mix blood keturunan Bosnia.

Okay, kembali ke zaman sekarang.. hahaha
Al-kisah bermula tarikh 18.6.2014, saya start semula hobby menulis surat kepada pen-pal ni. Surat pertama saya hantar ke Canada, USA dan New Zealand. Dalam tempoh sebulan saya dapat balasan dari mereka. Kategori pen-pal sekarang status ibu-ibu so main subject penulisan kami share tips "how to handle our daily routine as a working mom" dan lebih kepada parenting tips. Kami berkenal-kenalan dan berkongsi hobby melalui Instagram.
Reply from USA


 Reply from New Zealand


Reply from Canada

Sementara menunggu balasan dari pen-pal yang mengambil masa lebih kurang sebulan lebih (ianya bergantung kepada negara dan benua mana), so saya akan bertukar-tukar postcard internationally sesama mereka yang suka swap postcards.

Saya akan bertukar-tukar postcards yang menunjukkan famous landmark of their country or fomerly known as touristic postcards. Sekurang-kurangnya saya dapat mengetahui lokasi tempat-tempat menarik di negara mereka.

Setakat ni hampir 100 poskad telah dihantar, antaranya ke negara dan daerah-daerah di Russia, Ukraine, England, USA, China, Philippines, Croatia dsb. 

Kata orang ntah bila kita boleh melancong ke negara orang di seluruh dunia, so dapat postcard pun jadilah. hehehehe

Jom layan gambar postcards dan caption postcards tersebut:

Postcard ni dari Thailand. Nama tempat ni Kanchana Buri Province. No. 1, 2, 4, 5 adalah Laluan Keretapi Maut. no. 3, jambatan yang menyeberangi sungai manakala no. 6 dinamakan Hellfire Pass.
Postcard dari Hong Kong, menunjukkan day scene from Kowloon.
Postcard dari New York - Lower Manhattan Skyline di New York city.
Map postcard from California.
Ini antara postcard yang saya suka. Postcard ni dikeluarkan sempena sambutan "Diamond Jubilee". Caption postcard ini seperti berikut : Her Majesty Queen Elizabeth II. Celebrates her "Diamond Jubilee" 2nd June 2012. Marking Her Majesty's 60th Anniversary of the accession to The Throne. Her Majesty with her husband HRH Prince Philip Duke of Edinburgh celebrate 65 years of marriage on 20th November 2012. "God save our Gracious Queen, Long live our Noble Queen."
Postcard dari London. Postcard caption : HM Queen Elizabeth II and HRH Prince Philip The Duke of England at their London home Buckingham Palace with their family, guarded by the Household Division. The Royal Air Force aerobatic team "The Red Arrows" celebrate their 50th Anniversary in 2014. The Glass Coach is pictured leaving the Royal Mews.
Postcard dari Tennessee Scenic Beauty
Postcard dari Taiwan -  The cherry blossoms in Alishan
Postcard dari Germany. Masa  ni kita sibuk dengan World Cup. So kiranya postcard ni limited edition semena World Cup 2014 di Brazil
 
Postcard dari Abu Dhabi, UAE - Burj Khalifa & Dubai Fountain














Map postcard dari Florida - The Sunshine State


Postcard dari Indonesia, Mount Promo - one Indonesian's most popular tourist attraction.



Postcard dari London - London Scenes

That's all for Part 1. Saya akan sambung entry Part 2 dan seterusnya akan datang.

Thank you for reading..
Happy weekend..

2 comments:

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..

Loading...